Je hoort het steeds meer: bedrijven die gaan digitaliseren. Maar wat houdt het nou precies in? Als bedrijf zijnde kun je digitaliseren, dat houdt in dat je je processen gaat aanpassen, omdat je verschillende technologieën implementeert binnen je bedrijf: van een analoge naar een digitale werkmethode. De bedrijfscultuur verandert hierdoor en ook de ervaring die de klant meemaakt als hij werkt met een bedrijf dat gedigitaliseerd is.
Misconceptie
Digitalisering is een behoorlijke verandering waarbij het superbelangrijk is hoe de mensen binnen een bedrijf reageren op de nieuwe technologie, daar zou de prioriteit moeten liggen. Digitalisering gaat om een verandering van mindset bij je medewerkers, want zij moeten ten slotte elke dag kunnen werken met de nieuwe tools. Veel bedrijven willen gaan digitaliseren snappen het belang van dit laatste punt niet. Terwijl het wel een wezenlijk punt is. Besteed hier daarom aandacht.
Waarom digitalisering?
Het digitaliseren van je bedrijf heeft heel veel voordelen. Als jij een van de eerste bent die digitaliseert binnen je branche, dan kan jou dit een competitief voordeel opleveren. Door de digitalisering ben jij dan in verschillende processen efficiënter dan je concurrenten. Nog een voordeel van digitalisering is dat jij je werknemers meer tijd geeft voor creatieve taken. Hiermee bedoelen we dat je werknemers minder herhaling zullen hoeven uitoefenen. Dit scheelt tijd en het is ook leuk voor je werknemers om een focus neer te kunnen leggen op taken waar je meer voldoening uit krijgt. En soms ligt het voordeel van digitalisering ook in het mee kunnen doen met de concurrentie. Als in jouw branche digitaal opereren al een standaard is, dan is het sowieso handig om digitalisering serieus te nemen. Je wilt in dit opzicht niet achter lopen. Zoals even in de intro besproken, heeft digitalisering ook een direct effect op de ervaring die je klanten hebben met jouw merk. Digitalisering zorgt er namelijk voor dat jouw werknemers meer tijd hebben voor klantinteractie. Door middel van digitalisering kunnen er namelijk verschillende processen geautomatiseerd worden. Deze automatisering zorgt voor efficiëntie, en deze efficiëntie zorgt voor meer tijd met klanten.