Door marketing- en bedrijfsprocessen te automatiseren, kunnen bedrijven tijd, middelen en kosten besparen. Lees hier meer.
In het tijdperk van digitale transformatie zijn softwareoplossingen alomtegenwoordig in bedrijven. Ze helpen bedrijven om verschillende taken te vervullen en ondersteunen hen op tal van manieren. Een groot voordeel van softwareoplossingen zoals CRM-systemen is dat ze bedrijven in staat stellen om processen te automatiseren. In het volgende willen we graag de automatisering met behulp van CRM-software onder de loep nemen en laten zien hoe bedrijven hun klanten beter kunnen bereiken en op deze manier kosten kunnen besparen.
Automatisering in CRM
Customer Relationship Management (CRM) bestaat in principe uit vier componenten: operationele CRM, analytische CRM, communicatieve CRM en collaboratieve CRM. Automatisering kan op alle vier de niveaus worden gebruikt. Op operationeel gebied kunnen administratieve processen bijvoorbeeld worden gestroomlijnd door klantgegevens in het bijbehorende profiel automatisch bij te werken. Op deze manier zijn de klantprofielen altijd up-to-date, zonder dat daar grote administratieve rompslomp voor nodig is. Op communicatief niveau fungeert het CRM-systeem ook als een interface naar de klant, waardoor een tweerichtingsuitwisseling mogelijk is. Ook aan de softwarekant kan de communicatie geautomatiseerd worden; bijvoorbeeld via e-mailsjablonen. Berichten kunnen via het systeem ook collectief naar een groot aantal klanten worden verzonden. Op analytisch niveau kunnen zinvolle rapporten worden gemaakt met slechts een paar klikken, waardoor het management weloverwogen beslissingen kan nemen. Op samenwerkingsniveau wordt in de eerste plaats een uniform platform gecreëerd waardoor alle workflows worden uitgevoerd. Deze kunnen ook digitaal geautomatiseerd worden.
Wat is SugarCRM?
SugarCRM is een bekende CRM-oplossing. Het kan ook worden gebruikt in verschillende gebieden van klantrelatiebeheer om automatisering te stimuleren. SugarCRM wordt gedistribueerd door het gelijknamige bedrijf, met het hoofdkantoor in Cupertino, Californië. Daarnaast vertrouwt het bedrijf op een breed netwerk van verkooppartners die ook in Duitsland actief zijn. Het systeem bestaat uit drie onderling afhankelijke producten: Sugar Sell, Sugar Serve en Sugar Market. Ze bestrijken elk specifieke gebieden van klantbeheer. Daarnaast zijn er de versies Sugar Professional en Sugar Enterprise. Ze hebben de gecombineerde kenmerken van Sugar Serve en Sugar Sell en kunnen ook lokaal worden gekocht.
Marketing automatisering
Procedures en processen op bepaalde afdelingen kunnen ook worden geautomatiseerd met behulp van het CRM-systeem. Dit geldt bijvoorbeeld voor marketing. Automatisering op dit gebied kan ook wel marketing automation worden genoemd. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld campagnemanagementprocessen uitgebreid geautomatiseerd worden. Aan de ene kant maakt dit personeel vrij. Medewerkers hebben dus extra capaciteiten om meer gerichte taken op zich te nemen. Op deze manier worden ook (personeels)kosten bespaard. In wezen omvat marketingautomatisering processen voor klantrelatiebeheer en vult deze aan met functies uit gebieden zoals e-mailmarketing, webanalyse, marketing voor sociale media en retargeting.
Voordelen van Marketing Automation
Marketing automations hebben als voordeel dat ze bedrijven in staat stellen om op grote schaal op een aanpasbare en flexibele manier te communiceren. Het is ook een goed idee om marketingautomatiseringsprocessen te dekken met het CRM-systeem. Uiteindelijk zijn alle relevante gegevens hier al beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat een naadloze informatiestroom gegarandeerd is.
Conclusie: Automatisering met CRM
Kortom, CRM-systemen stellen bedrijven in staat om tal van klantrelatiebeheerprocessen te automatiseren. Op deze manier komen personele middelen vrij, die effectiever kunnen worden ingezet. Tegelijkertijd kunnen de kosten omlaag en kunnen bedrijven een groot aantal (potentiële) klanten tegelijk aanspreken.